Mondhygiënist

Een mondhygiënist is een op HBO-niveau opgeleide paramedicus, met een eigen specifieke deskundigheid op het gebied van preventie, mondverzorging en de behandeling van ontstoken tandvlees. Haar behandeling is erop gericht tandbederf en tandvleesaandoeningen te helpen voorkomen én bestrijden.

Het is aan te raden naar de mondhygiënist te gaan voor preventie, of wanneer u last heeft van:

• Pijnlijk tandvlees
  • Bloedend tandvlees (vooral bij poetsen)
  • Vieze smaak in de mond en/of slechte adem
  • Losstaande of verplaatsende tanden
  • Rood en gezwollen tandvlees

Preventie

De taken die de Mondhygiënist uitvoert zijn in eerste instantie gericht op preventie:

• het voorkomen van cariës  (gaatjes in tanden en kiezen)
  • het voorkomen van tandvleesaandoeningen

Kinderen vanaf 2 jaar zie ik graag één keer per jaar met een ouder of verzorger in mijn praktijk, zodat u, middels een goede preventie, problemen met het gebit van uw kind kan voorkomen.

Bent u zwanger en bloedt uw tandvlees, breng dan een bezoek aan de mondhygiënist, zij kan u helpen schade aan uw gebit te voorkomen.

Behandelingen

De Mondhygiënist voert behandelingen uit die gericht zijn op genezing, zoals het behandelen van tandvleesaandoeningen.

Voorbeelden van de werkzaamheden van de Mondhygiënist zijn:

• het geven van uitgebreide voorlichting over het ontstaan van cariës (gaatjes) en tandvleesaandoeningen
  •  het geven van voedingsvoorlichting
  • het geven van uitgebreide instructie over de gebitsverzorging
  • het uitvoeren van een volledige gebitsreiniging, waarbij plak, tandsteen en aanslag wordt verwijderd
  • het maken van een pocket- of parodontiumstatus dat wil zeggen een overzicht van het tandvlees rondom alle tanden en kiezen
  • het gladmaken van de worteloppervlakken
  • het maken van een bacteriologische kweek

Wat verwacht de mondhygiënist van u?
De behandeling alleen is niet voldoende. Geregeld onderhoud is noodzakelijk, net zoals u uw tanden moet poetsen om gaatjes te voorkomen. U moet thuis de verzorging bijhouden. Concreet houdt dat in: twee keer per dag poetsen en daarnaast één keer per dag de ruimte tussen uw tanden en kiezen reinigen. Dat vraagt veel van u, daarom is een goede motivatie belangrijk.